سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازاریابی اینترنتی

 

اگر می‌خواهید از بازاریابی محتوا در گسترش کسب و کار خود استفاده کنید، به منظور رسیدن به نتیجه، بهتر است اول به مرتب کردن استراتژی محتوای خود بپردازید.

سعی کنید قبل از اینکه دست به کاری بزنید، اول برنامه ریزی کنید. در ادامه مقاله قصد داریم راجع به استراتژی بازاریابی محتوا و تفاوت آن با بازاریابی محتوا و نکاتی را ارائه دهیم که ممکن است برای شما مخاطبین عزیز بسیار کاربردی و جالب باشد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا

شایدامروزه بسیاری به اشتباه، این دو کلمه را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، اما امروز می‌خواهیم به شما بگوییم که این دو مفهوم مترادف یکدیگر نیستند و تفاوت‌هایی دارند. در خصوص استراتژی محتوا باید بگوییم که هر محتوایی، جدا از بازاریابی به طور کلی، یک نوع استراتژی محتوا دارد. پس در صورت استفاده از کلمه استراتژی محتوا، منظورمان مفهوم استراتژی بازاریابی محتوا است.

راهکارهای داخلی و مدیریت سیستمی، تعریف دقیقی است که می‌توان به استراتژی محتوا نسبت داد. در مورد بازاریابی محتوا نیز باید بگوییم این مفهوم، تولید، محتوا، ایجاد، گزینش، تبلیغات و تکرار را شامل می‌شود. استراتژی بازاریابی محتوا نیز مواردی همچون، اهداف، شناسایی مخاطبان ایده پردازی، سبک و سیاق مخاطبان را پوشش می‌دهد.

 تعریف استراتژی محتوا و فرق اساسی آن با بازاریابی محتوا

اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم، چشم انداز چیزی است که برای استراتژی محتوا بسیار اهمیت دارد. بازاریابی محتوا به تمامی مطالبی که خوانندگان آن را می‌خوانند را توجه می‌کند.

تعریف بازاریابی محتوا و فرق اساسی آن با استراتژی محتوا

تمرکز بر روی تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها چیزی است که در بازاریابی محتوا اتفاق می افتد. همانطور که پیش‌تر گفتیم، بازاریابی محتوا به منظور بهبود عملکرد خود، از گزینش و ویرایش محتوا استفاده می‌کند. این مقوله به منظور ایجاد اطمینان بین محصولات و خدمات یک کمپانی انجام می‌شود. در یک کلام بازاریابی محتوا اختصاصاً مربوط به تولید محتوا است.

یک بازاریابی محتوای خوب باید بتواند علاوه بر ترغیب و تشویق مردم به خرید یک کالا در پروسه خرید، کمک حال آنها نیز باشد.

به طور مثال تصور کنید که شما یک کارشناس استراتژی محتوا هستید، پس از بررسی‌های دقیق متوجه می‌شوید که رابطه اعتماد بین شرکت و مشتریان آن وجود ندارد. در این زمان شما باید با به کارگیری روش‌ها و تکنیکهای مناسب میان کمپانی و مشتریان آن ایجاد اعتماد کنید. از آن طرف در بازاریابی محتوا شما می‌توانید با صاحبان و موسسه و مشتریان مصاحبه‌ای انجام دهید. پس اگر دقیق‌تر به موضوع نگاه کنید، می‌فهمید که این دو مفهوم یکدیگر را کامل می‌کنند.

 چشم انداز کلی در استراتژی بازاریابی محتوا

استراتژی محتوا شامل سوالاتی می‌شود مانند:

  •  ما دقیقاً چه کار می‌کنیم؟
  •  به چه علت این کار را انجام می‌دهیم؟
  • به کجا می‌رویم؟

یک استراتژی محتوای خوب، باید بتواند به تمامی این سؤالات پاسخ دهد. یعنی می‌توانیم بگوییم استراتژی محتوا مانند یک نقشه و راهنما برای شماست. باید توجه داشته باشید که هر نوع کمپانی و یا مخاطب به استراتژی خاصی احتیاج دارد، که منحصر به خودش است. یک استراتژی محتوای خوب، با بکارگیری چارچوب خاصی باید بتواند به تمامی سؤالات شما در زمینه بازاریابی محتوا را پاسخگو باشد. انعطاف پذیری از دیگر خصوصیت‌هایی یک استراتژی محتوای خوب است که به منظور تغییر و گسترش کمپانی باید لحاظ شود. اگر می‌خواهید به چشم انداز محتوای عالی دست یابید، امروز ما به شما می گوییم که شما باید برای سه تا پنج سال آینده استراتژی شرکت خود، برنامه ریزی داشته باشید.

 شناسایی مخاطبان در استراتژی محتوا

 شناسایی مخاطبان خود، کاری است که دقیقاً باید بعد از تعیین چشم‌انداز کلی استراتژی خود انجام دهید. شناختن سلیقه مخاطبانتان از مهمترین وظایف شما محسوب می‌شود. شما باید تحقیق کنید که مخاطبانتان به چه محتوایی علاقه دارند و بیشتر از چه موضوعاتی استقبال می‌کنند.

 شما می‌توانید به این منظور اطلاعاتی راجع به سن، جنسیت و محل زندگی مخاطبانتان را جمع آوری کنید. اینکه بدانید آیا مخاطبانتان غیر از وب سایت شما به وب سایت‌های دیگر نیز سر می‌زنند، از اهمیت بالایی برخوردار است. مخاطبین تان بیشتر از چه شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند؟ توییتر یا اینستاگرام؟شناخت کافی از مخاطبان در استراتژی محتوا بسیار حیاتی است.

  آنالیز و بررسی محتوا

مسلماً توجه عمیق به محتوا، از مهم‌ترین مراحل ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا است.

اشتباهی که اکثر افراد در این مقوله مرتکب آن می‌شوند، اشتباه گرفتن بررسی محتوا با استراتژی محتوا است. در صورتی که اینطور نیست و بررسی محتوا یکی از چندین مراحل استراتژی محتوا است.

 در بررسی محتوا ما باید چندین مرحله را طی کنیم. پس تا انتهای این مقاله کاربردی با ما همراه باشید.

مرحله اول: فهرست کردن محتوا

 به منظور شروع پروژه بررسی محتوا، باید به تهیه فهرستی از محتوای موجود در سایت بپردازیم. اگر وبسایت بزرگی دارید و نمی‌توانید به صورت دستی محتوای خود را لیست کنید، باید از ابزارهای خاصی در این زمینه استفاده کنید. مثلاً می‌توانید از ابزار screaming frog   برای این کار استفاده کنید.

 مرحله دوم برچسب گذاری محتوا و سازماندهی

 در این مرحله شما باید طبق فاکتورهای خاصی محتوای خود را دسته بندی کنید. به این منظور شما باید نوع موضوع و هدف محتوا را در نظر داشته باشید. با این کار شما می‌توانید سلیقه مخاطبان خود را بسنجید.

در این مرحله شما باید از تمامی ابعاد به محتوای خود توجه کنید:

 طول محتوا

 مقدار و طول محتوا مسلماً تأثیر زیادی بر روی وب سایت و مخاطبینتان می‌گذارد. شما باید با در نظر گرفتن سلیقه مخاطبان، محتوای خود را کوتاه و جامعه و یا طولانی و تخصصی انتخاب کنید.

 لحن محتوا

در این مرحله نیز شما با توجه به سلیقه‌ی مخاطبینتان، می‌توانید از لحن تخصصی جدی و یا خنده دار در محتوای خود استفاده کنید.

 ماندگاری محتوا

 در رابطه با این موضوع باید به تاریخ و انقضای محتوایی که تولید می‌کنید دقت کنید. آیا مطالبی که در محتوای خود استفاده کردید، می‌تواند منبع خوبی برای دریافت اطلاعات در سالها آینده باشد؟ با پاسخ به این سؤال شما می‌توانید از ماندگاری محتوای خود مطلع شوید.

 از اینکه تا انتهای این مقاله با پارسی بلاگ همراه بودید از شما کمال تشکر را داریم امیدواریم از مطالعه مطالب گفته شده لذت برده باشید.